donderdag 29 augustus 2013

Gin Rummy (Basis), 2 spelers - Spelregels



Aantal spelers; 2
Kaarten; 52 standaard

Hier volgt een beschrijving van basic Gin met varianten. De Oklahoma versie van Gin is wellicht interessanter als je niet om geld speelt.  Klik hier voor de regels van Oklahoma.

Delen


Bepaal de deler door te couperen of te trekken, degene met de hoogste kaart deelt eerst. De rest van de stapel vormt een stok. Draai één kaart om en leg deze naast de stok neer om een aflegstapel te beginnen. De eerste beurt mag de tegenspeler van de Deler alléén de aflegstapelkaart pakken of passen. Past hij, dan krijgt de Deler dezelfde restrictie. Pakt één van beide de aflegstapelkaart, of passen beide spelers, dan gaat het spel verder als hieronder beschreven.

Spel


Het doel van het spel is om zoveel mogelijk setjes van minimaal 3 kaarten te vormen in je hand. Toegestane combinaties zijn kaarten van gelijke rang (drie dezelfde of vier dezelfde, bijv. HHH), of sequenties van drie of meer kaarten in dezelfde bloem (bijv. 10BV) Voor sequenties geldt dat azen laag zijn, wat betekent dat ze dus onder de twee behoren en niet boven de koning.Je hand blijft tot op het einde van het spel geheim. 

Tijdens je beurt ben je verplicht om twee handelingen uit te voeren;
1) een kaart te trekken van de gedekte stok óf de bovenste, zichtbare kaart van de aflegstapel 
2) een kaart uit je hand open op de aflegstapel te leggen. 

Je kunt op twee manieren het spel beëindigen; 
1) doordat je van alle kaarten in je handen setjes kunt vormen nadat je een kaart hebt afgelegd; in dit geval zeg je 'Gin', en leg je al je setjes open op tafel, of 
2) door te 'kloppen', in welk geval je niet van alle kaarten setjes kunt vormen, maar dat je overgebleven kaarten (brandhout) na het afleggen van een kaart minder dan 10 punten waard zijn bij elkaar. Daadwerkelijk 'kloppen' gebeurt niet, leg de aflegkaart gedekt op de aflegstapel om aan te geven dat je klopt en leg je setjes uit op tafel.

Score


Heeft iemand 'Gin', dan scoort hij 20 punten, plus nog de punten op de kaarten van de tegenspeler die hij niet kan uitleggen in setjes. De tegenspeler mag dus setjes vormen van kaarten in zijn eigen hand. Zijn brandhout kaarten mag hij indien mogelijk bijleggen aan setjes van zijn tegenspeler, echter mag hij ze niet opbreken en gebruiken om nieuwe combinaties te vormen. 

Heeft iemand 'geklopt', dan wordt het brandhout van beide spelers vergeleken; is het brandhout van de klopper minder dan het brandhout van de tegenspeler, dan wint hij het verschil ertussen aan punten. Heeft de tegenspeler echter minder brandhoutpunten (de klopper heeft ondergeklopt), dan verdient de tegenspeler juist het verschil in brandhout, plus 10 punten.

Je scoort dus niet voor de setjes zelf, alleen voor brandhout van je tegenspeler of verschil tussen brandhout, plus eventuele gin of onderklopbonus. De punten op de kaarten zijn gelijk aan het nummer, azen tellen als 1, hofkaarten ieder 10.

Hou met pen & papier te score bij van hand tot hand. Speel tot 100 punten voor één spel.
Deler wisselt van hand tot hand.

Varianten


Ginbonus; Sommigen spelen dat Gin 25 punten waard is in plaats van 20.

Mét bonuspunten van hand tot hand;
Boxbonus; Voor iedere gewonnen hand krijg je 25 bonuspunten "in de zijlijn", echter tellen deze punten niet mee voor het halen van de 100 om een spel te winnen en moeten dus apart worden bijgehouden, bijvoorbeeld met fiches.
Pitbonus; Wint een speler alle handen in een spel, dan worden de punten verdubbelt vòòrdat de Boxbonus erbij komt

25 Gin;
Sommigen spelen dat onderkloppen, boxbonus en gin allen 25 punten waard zijn.

Straight Gin;
Indien mogelijk nog saaier dan gewone Gin; kloppen mag niet, je moet doorspelen tot Gin.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten